ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το εργαστήρι μας

Το Εργαστήριο Μουσικής Τεχνολογίας του Δημοτικού Ωδείου Λαμίας ξεκίνησε πριν από 3 χρόνια με υπεύθυνη καθηγήτρια την κα Μπότη Σταυρούλα.

Στόχος του ήταν και είναι η εισαγωγή των εφήβων στον κόσμο της μουσικής τεχνολογίας μέσα από δημιουργικές δράσεις και καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους. Βασικό μέρος της ύλης καλύπτει η εκπαίδευση των μαθητών γύρω από τον ηχητικό και μουσικό σχεδιασμό. Μέσα από τα συγκεκριμένα διδακτικά αντικείμενα οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τεχνικές επεξεργασίας και μίξης ήχου, με μουσικά λογισμικά και με βασικές αρχές ηλεκτροακουστικής σύνθεσης. Όλα τα παραπάνω γίνονται μέσα από τη δημιουργία εκπαιδευτικών μουσικών  προγραμμάτων που βασίζονται στον ηχητικό σχεδιασμό διαφόρων οπτικοακουστικών μέσων(αnimation, ταινιών, Audio books κ.α.).

Το συγκεκριμένο εργαστήρι έχει ως στόχο τη δημιουργία  καινοτόμων και μεγαλόπνοων προγραμμάτων που θα οδηγήσουν τους μαθητές του στον ψηφιακό και οπτικοακουστικό εγγραμματισμό  και θα τους αποδώσουν δεξιότητες του 21ου αι.  όπως  έκφραση, επικοινωνία,  δημιουργικότητα και κριτική σκέψη.

Αθηνά Στεφοπούλου,  Διευθύντρια  Δ.Ω.Λ. 
 
Ως καλλιτεχνική Διευθύντρια του Δημοτικού Ωδείου Λαμίας πάντα επένδυα στην απόκτηση μιας ευρύτερης μουσικής και καλλιτεχνικής παιδείας των μαθητών μας. Για τον λόγο αυτό στήριξα τη δημιουργία του εργαστηρίου μουσικής τεχνολογίας και ηχητικού σχεδιασμού του ωδείου μας από την πρώτη στιγμή. Ήδη από το 2018 που ξεκίνησε έφερε σε επαφή τους μαθητές μας με πολύ δημιουργικά προγράμματα , όπως ο ηχητικός και μουσικός σχεδιασμός ενός animation, αποδίδοντάς τους πολλαπλά οφέλη.  Το φετινό πρόγραμμα “Μικρές ιστορίες τηλε-παίδευσης” θεωρώ ότι είναι ένα από τα σπουδαιότερα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχει δημιουργήσει το ωδείο μας έως σήμερα, διότι αποτέλεσε τον χώρο και το μέσο για να εκφραστούν οι έφηβοι μαθητές μας και να νιώσουν δημιουργικοί σε μια δύσκολη περίοδο. Μέσα από τις 11 ηχητικές αφηγήσεις που δημιούργησαν οι ίδιοι έχουμε πλέον στα χέρια μας σπουδαίο υλικό για την ψυχοσύνθεση των νέων κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης αλλά και εξαιρετικά νεανικά καλλιτεχνήματα γεμάτα φαντασία και καλαισθησία,  που μας δίνουν  δύναμη και πίστη να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ την υπεύθυνη του εργαστηρίου κα Σταυρούλα Μπότη η οποία εμπνεύστηκε, πρότεινε και υλοποίησε το συγκεκριμένο πρόγραμμα με απόλυτη εκπαιδευτική συνέπεια. 

Σταυρούλα Ν.  Μπότη,  Υπεύθυνη εκπαιδευτικού προγράμματος

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λαμία, όπου και ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας σε ηλικία 6 ετών. Μετά το Λύκειο ολοκλήρωσε με Άριστα τις σπουδές της στα ανώτερα θεωρητικά μέχρι και το πτυχίο της Φούγκας. Παράλληλα, παρακολούθησε μαθήματα Όμποε με τον καθηγητή Δ. Βάμβα  (1ο Όμποε Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών) λαμβάνοντας  το 2007 Δίπλωμα Όμποε με  Άριστα.  Είναι κάτοχος πτυχίου Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. και Μεταπτυχιακού Διπλώματος του ΔΔΜΠΣ: “Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση” του ιδίου πανεπιστημίου με Άριστα. Από το 2019 είναι υποψήφια Διδάκτωρ στο Τμήμα Κινηματογράφου του Α.Π.Θ.  με επιβλέποντα τον αναπληρωτή καθηγητή Χρ. Γούσιο, ενώ, παράλληλα παρακολουθεί  μαθήματα σύνθεσης με τον συνθέτη Β. Κίτσο.

Έχει παρακολουθήσει πολλά μουσικοπαιδαγωγικά σεμινάρια, καθώς και ετήσια σεμινάρια γύρω από την ηγεσία και διοίκηση της εκπαίδευσης και την εκπαιδευτική ψυχολογία.

Από το 2003 ξεκίνησε να διδάσκει υποχρεωτικά – ανώτερα θεωρητικά μαθήματα και Όμποε, στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας και από το 2008  διδάσκει Όμποε στο Μουσικό Σχολείο Λαμίας.

Οι εκπαιδευτικές της δράσεις εστιάζουν στη σύνδεση των παραστατικών τεχνών με τη μουσική και την αξιοποίησή τους  στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Για τον λόγο αυτόν έχει ασχοληθεί με τη δημιουργία μουσικοθεατρικών παραστάσεων, ταινιών μικρού μήκους, animation και ψηφιακών αφηγήσεων.  Αγαπά την παιγνιώδη μάθηση και την εντάσσει  και όλες τις εκπαιδευτικές της δράσεις  λόγω των πολλαπλών, άμεσων και βιωματικών αποτελεσμάτων που  επιτυγχάνονται μέσω αυτής. 

Όλα τα παραπάνω αποτελούν και το αντικείμενο ερευνών και διδακτικών προτάσεων που έχει δημοσιεύσει σε επιστημονικά συνέδρια και περιοδικά.  Μέσα από τη διπλωματική της εργασία ανέδειξε τη συμβολή του ηχητικού και μουσικού σχεδιασμού ενός animation στην ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας των εφήβων. Μελλοντικός της στόχος είναι να διερευνήσει τον ρόλο της μουσικής και του ήχου στον κινηματογράφο, στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής και μουσικής εμπειρίας των παιδιών, αλλά και στην απόκτηση ευρύτερων δεξιοτήτων, μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες και ιδιαίτερα μέσα από το παιχνίδι. 

Μαρία Σκαρλάτου,    Ψυχολόγος – Συγγραφέας

Ο ρόλος μου στο project «Μικρές ιστορίες τηλε-παίδευσης» ήταν ενθαρρυντικός και υποστηρικτικός. Γνωρίζουμε ότι οι έφηβοι δεν ανοίγονται στους ενήλικες, δεν εκφράζονται εύκολα, δυσκολεύονται να λεκτικοποιήσουν το συναίσθημά τους. Φοβούνται ότι θα κριθούν για αυτό. Συχνά επιλέγουν το κλείσιμο στον εαυτό, έτσι εξασφαλίζουν την ησυχία τους.

Οι έφηβοι ανοίγονται  όταν αισθανθούν ότι βρίσκονται σε ασφαλές συναισθηματικά περιβάλλον, ανοίγονται όταν αντιληφθούν ότι τους αφήνεις το χώρο και το χρόνο,  ανοίγονται όταν δουν ότι μπορείς να περιμένεις υπομονετικά τη στιγμή που θα νιώσουν έτοιμοι. Αυτό το περιβάλλον, τους το πρόσφερε το συγκεκριμένο project μέσα σε μια χρονιά δύσκολη, πρωτόγνωρη για όλους

Στην αρχή του project υπήρχε έντονη δυσκολία στο να μεταφέρουν, να γράψουν, να εκφράσουν όλα αυτά που ένιωθαν, που σκέφτονταν, που βίωναν καθημερινά μέσα από τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Όταν σταμάτησαν να λογοκρίνουν τον εαυτό τους, ξεπεράστηκε ο αρχικός δισταγμός και έγινε πηγή δημιουργίας. Κι αυτό πήρε κάποιο χρονικό διάστημα μέχρι να αισθανθούν πιο έτοιμα τα παιδιά.  Μέχρι να πειστούν ότι είναι σημαντικό για μας τους ενήλικες να αφουγκραστούμε τις ανάγκες τους, τις επιθυμίες τους, τα συναισθήματά τους.

Ακούγοντας τώρα τις ¨έτοιμες¨ πια, ιστορίες των παιδιών εντυπωσιάζομαι από την γκάμα και τον πλούτο των συναισθημάτων, από τα πόσα θέματα αναδύονται μέσα από τις ζωντανές ιστορίες, καταθέσεις ψυχής που μας πρόσφεραν, από το πόσο εκφραστικές και συγκινητικές είναι οι ιστορίες τους. Μέσα από αυτές διαφαίνεται η ανάγκη να επικοινωνήσουν το συναίσθημά τους. Μέσα από όλη αυτή τη διεργασία έμαθαν, χάρηκαν, μοιράστηκαν, συγκινήθηκαν, εμπνεύστηκαν…

Η διαδικασία οργάνωσης και υλοποίησης όλου του project θεωρώ ότι ήταν μια μορφή ψυχοθεραπείας για τους εφήβους, που λειτούργησε σαν βαλβίδα εκτόνωσης της έντασης, του άγχους, της κούρασης, της έλλειψης μιας φυσιολογικής ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, μέσα σε μια πραγματικά δύσκολη χρονιά, για παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Κι από το άγχος και την ανησυχία, τού πως θα εκφραστούν φτάσαμε αυτή τη στιγμή να έχουν εκφράσει τα πάντα για αυτή τη χρονιά μέσα από έντεκα υπέροχες μοναδικές ιστορίες.  

Παιδιά είμαστε περήφανοι για εσάς!! Θα πρέπει να  καμαρώνετε πολύ για αυτό! Το δικαιούστε!